Wednesday, April 17, 2013

Cara Membantu Calon 'Baik' Dalam Barisan Nasional


Apabila ada orang yang baik-baik berijtihad untuk bertanding di dalam Barisan Nasional, jangan nafikan kebaikannya. Dia ada sisi pandang yang menyebabkan beliau bertindak begitu. Namun, ingatlah kepada hadith Nabi sallallaahu alayhi wa sallam:
عن أنس رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: انصر أخاك ظالماً أو مظلوماً، فقال: رجل يا رسول الله صلى الله عليه وسلم أنصره إذ كان مظلوماً، أفرأيت إذا كان ظالماً كيف أنصره؟! قال: تحجزه أو تمنعه من الظلم، فإن ذلك نصره. 

Maksudnya:

Daripada Anas r.a. telah meriwayatkan: Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam telah bersabda: “Bantulah saudaramu yang zalim dan orang yang dizalimi”. Maka telah bertanya seorang lelaki kepada baginda sallallaahu alayhi wa sallam. : Wahai Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam, aku akan membantunya jika dia seorang yang dizalimi maka adakah pada pandangan engkau jika dia seorang yang zalim, bagaimanakah aku akan membantunya? Rasulullah sallallaahu alayhi wa sallam menjawab dengan sabdanya: “ engkau menahannya atau menghalangnya daripada kezaliman maka sesungguhnya itu adalah bantuan kepadanya”. (Riwayat Bukhari)

Bantulah saudaramu itu, dengan mengalahkan ia. Secara yang paling berhemah.

Demi sebuah ukhuwwah.


"Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upayaku; dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali." [Q11:88]

No comments:

Post a Comment