Sunday, April 21, 2013

Propaganda Kelompok al-Mala'


وَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَّخَاسِرُونَ

Dan berkatalah pula Ketua-ketua yang kafir dari kaum Nabi Syuaib (kepada orang ramai): "Sesungguhnya jika kamu mengikut Syuaib nescaya kamu dengan perbuatan yang demikian menjadilah orang-orang yang rugi".
Al-Quran tidak menggunakan istilah yang terikat dengan situasi domestik dan masa tertentu, untuk menggambarkan sesuatu yang berlaku sepanjang zaman. Oleh itu, golongan berpengaruh di dalam masyarakat, diistilahkan sebagai kelompok AL-MALA' (الملأ). 

Perkataan al-Mala' berasal daripada kata akar ma-la-a yang bermaksud menuang, memenuhkan, mengisi.

Ia bersesuaian dengan modus operandi golongan berpengaruh ini yang menggunakan sepenuh keupayaan yang mereka ada untuk mengisi penglihatan, pendengaran, pemikiran dan seterusnya kepercayaan masyarakat agar percaya dengan apa yang mereka mahu masyarakat percaya. Siang malam pagi dan petang, seluruh pancaindera rakyat dituang dengan propaganda mereka.

Dan seruannya juga malar segar (evergreen) iaitu, jika kamu meninggalkan kami dan membuat perubahan kepada seruan kebenaran, kamu akan rugi!

Ayat ini berkisar tentang cabaran yang kaum Shu'aib 'alayhi al-salām hadapi. Para Nabi dan Rasul serta kaum mereka yang lain juga menempuhnya.

Allah paparkan ia kepada kita, kerana di tahun 2013 juga, kita masih dan kekal memerlukan petunjuk ini

No comments:

Post a Comment